Ga naar de inhoud

Dit zijn de nieuwe skiliften in Zwitserland

Skiliftmaatschappijen in Zwitserland hebben weer miljoenen geïnvesteerd om wintersporters nog sneller naar de pisten te brengen. In de winter van 2020 – 2021 worden tal van nieuwe skiliften in Zwitserland geopend.

Van alle nieuwe skiliften in Zwitserland springt de nieuwe 3S gondel in Zermatt het meest in het oog © Matterhorn Zermatt Bergbahnen
Van alle nieuwe skiliften in Zwitserland springt de nieuwe 3S gondel in Zermatt het meest in het oog © Matterhorn Zermatt Bergbahnen

Skigebieden moesten half maart voortijdig het skiseizoen afbreken als gevolg van de coronacrisis. Dat heeft de skiliftmaatschappijen in Zwitserland er niet van weer houden weer miljoeneninvesteringen toe doen in nieuwe liften.

Nieuwe liften in Zermatt: Alpine Crossing en Kumme-gondel

Waarschijnlijk de grootste blikvanger van alle nieuwe skiliften in Zwitserland is het Alpine Crossing-project. Dat project bestaat uit de bouw van drie nieuwe liften waarmee Zermatt in Zwitserland en skigebied Breuil-Cervinia in Italië beter met elkaar verbonden worden.

De eerste fase, een nieuwe 3S-kabelbaan in Zermatt, is in 2018 opgeleverd. Deze nieuwe skilift, ‘s werelds hoogste 3S-kabelbaan, verbindt Trockener Steg met de Kleine Matterhorn. Die Kleiner Matterhorn ligt pal op de grens met Breuil-Cervinia. De 25 cabines zijn ontworpen door Pininfarina, het ontwerpbureau van Ferrari en Maserati. Vier van de 25 gondels zijn uitgerust met 280.000 Swarovski-kristallen, zodat de bakken oogverblindend schitteren in het zonlicht. Het bergstation van de nieuwe skilift is het hoogste bergstation in Europa.

In de zomer van 2020 gaat fase twee beginnen: een 3S-kabinebaan van Testa Grigia in Italië naar het Matterhorn Glacier Paradise in Zwitserland. De vrijhangende gondels gaan van 3458 meter hoogte van de Testa Grigia naar de 3821 meter hoge Kleine Matterhorn. De lift moet in de herfst van 2021 opgeleverd worden.

In de zomer van 2020 gaat ook de bouw van start van de nieuwe Kumme-gondel. Deze lift brengt wintersporters van Tufternkehr naar de Unterrothorn met een middenstation op de Wyss Gufer. De nieuwe skilift bestaat uit 56 tien-persoons cabines. Deze gondel moet klaar zijn bij de start van het skiseizoen 2020-2021. Het wordt de eerste volledig automatische gondel in Zwitserland. Er zijn geen toezichthouders meer nodig.

Nieuwe tienpersoons gondels in skigebied Gstaad

In Gstaad ging 21 december 2019 de nieuwe Eggli-lift open. Het wordt de eerste skilift waarvan de tienpersoons panoramagondels door Porsche Design Studio zijn ontworpen. De elf gondels kunnen 1200 wintersporters per uur vervoeren. Op de Eggli wordt ook gewerkt aan een nieuw bergrestaurant. Dat gaat in de winter vna 2020-2021 open.

De opening van de nieuwe Eggli-gondel komt precies een jaar na de ingebruikname van de 10-persoonsgondellift Saanerslochbahn op de Saanerslochgrat in Gstaad. Met de lift die in de winter van 2018-2019 ging draaien, is de reistijd met een derde ingekort tot 11 minuten. Naast een verhoging van de capaciteit, van 1.300 tot 2.000 personen per uur, is ook het comfort verbeterd. De ingangen van de Saanerslochbahn bevinden zich op de begane grond en er is meer ruimte in de drie stations. Ook opvallend is het glazen panoramadak, volgens Gstaad een unicum in de wereld.  in de winter van 2019-2020 wordt in Gstaad een nieuwe Eggli-lift geopend.

Nieuwe gondel in Nendaz-Veysonnaz

Ook in Nendaz-Veysonnaz in skigebied Les Qeatres Vallées is in de winter van 2019-2020 veel gebeurd. Een nieuwe gondel vormt een directe verbinding tussen Prarion en Plan du Fou. De nieuwe skilift bestaat uit achtpersoons gondels en vormt een directe verbinding tussen Prarion en Plan du Fou. Per uur kan de nieuwe skilift 2400 wintersporters in 5,5 minuten naar boven brengen.

Het dalstation is gebouwd naast de Prarion-Tracouet-stoeltjeslift. Daardoor kun je op hetzelfde niveau in de stoeltjeslift en de gondel instappen. En doordat het bergstation wordt verbonden met de gondel Siviez-Plan du Fou kun je zonder uit te stappen van Prarion naar Siviez gondelen. Je kunt natuurlijk ook in Plan du Fou uitstappen om de pisten aan beide kanten te gebruiken. Ook voetgangers kunnen nu van de verbinding tussen Haute-Nendaz en Siviez gebruik maken.

Verder werden alle pisten, die Combatseline met Thyon 2000 verbinden, van besneeuwingsinstallaties voorzien. Daardooris een netwerk van meer dan 15 kilometer lang ontstaan dat bestaat uit honderd sneeuwkanonnen. Sinds de winter 2019-2020 kan 95 procent van het skigebied van Nendaz-Veysonnaz kunstmatig besneeuwd worden. Wintersporters kunnen dan van november tot april op uitstekende pistes afdalen.

De rit met de nieuwe gondel, die aan drie kabels hangt, duurt zo’n 9 minuten. Het bergstation bevindt zich op ruim 3800 meter hoogte. Daarmee is het het hoogste bergstation in Europa.

Van Andermatt naar Sedrun skiën

Er werd al jaren over gesproken en in de winter van 2019-2019 was het zover. Met de ingebruikname van een nieuwe 10-persoonsgondellift is de volledige samenvoeging van SkiArena Andermatt-Sedrun een feit. De lift verbindt het skigebied van Andermatt in het kanton Uri met het gebied van Sedrun in het kanton Graubünden en zorgt hiermee voor 120 kilometer aaneengesloten pistes. Alle dalstations in de SkiArena Andermatt-Sedrun liggen aan het traject van de Matterhorn Gotthard Bahn. Wie geen energie meer heeft om terug te skiën, neemt de Après-Skitrein, die meerdere malen per dag tussen Andermatt en Disentis rijdt.

In december 2017 werden al drie nieuwe liften in gebruik genomen, waardoor de skigebieden van Andermatt en Sedrun met elkaar verbonden werden. Een 8-persoonsgondellift brengt wintersporters vanuit Andermatt, via het centrale punt Nätschen, naar bergstation Gütsch op 2344 meter hoogte. Die lift vervangt ook de oude stoeltjeslift naar Nätschen.

Verderop in het gebied zijn twee snelle 6-persoonsstoeltjesliften gebouwd. Die ontsluiten een nieuw terrein met pistes en freeride-routes. Wintersporters kunnen door deze liften vanuit Andermatt naar de Oberalppas, en daarmee het skigebied van Sedrun.

Nieuwe gondel in Les Diablerets

In de afgelopen jaren is er veel geld en energie gestoken om de skigebieden van Villars-Gryon met Les Diablerets te verbinden. En in de winter van 2018-2019 kwam er nog een nieuwe lift bij. Een 10-persoonsgondellift brengt wintersporters vanuit Les Diablerets in minder dan 7 minuten naar het bergstation Les Mazots. Vanaf dit punt verspreiden wintersporters zich over het skigebied Villars-Gryon-Les Diablerets. De nieuwe lift vervangt een stoeltjeslift en een sleeplift. Wie na een dag op de pistes nog meer actie wil beleven, kan op woensdag, zaterdag en zondag ook ‘s avonds omhoog met de lift en over de nieuwe verlichte skipiste, of per slee over de aparte sleepiste, naar beneden.

Nieuwe skilift in Stoos

Met een maximale stijging van 110 procent is de nieuwe Stoosbahn in Stoos, die in 2017 open ging, de steilste kabelspoorbaan ter wereld. Je stapt in een ronde wastrommel, pardon, liftcabine die door een ingenieus systeem altijd waterpas hangt. De nieuwe lift vervangt een oude kabeltrein, maar gaat over een nieuw tracé van Schwyz naar Stoos. Dit autovrije dorp ligt in de buurt van het Vierwoudstedenmeer en heeft 35 kilometer skipisten.

Saas-Fee: nieuwe lift naar de Spielboden

Na meer dan veertig jaar dienst heeft de liftmaatschappij in skigebied Saas-Fee de Spielbodenlift vervangen door een tienpersoons gondel. De nieuwe Spielbodenbahn gaat sinds de winter van 2016 – 2017 in twee etappes vanuit het dalstation in Saas-Fee naar het bergstation op 2450 meter. In de gondels is gratis wifi.

Nieuwe skiliften in Les Quatres Vallées

In Les 4 Vallées, het grootste aaneengesloten skigebied van Zwitserland in het kanton Wallis, is jarenlang gedoe geweest of het gebied opgedeeld zou worden of toch als één skigebied zou blijven opereren. De kogel is nu door de kerk: het blijft een aaneengesloten skigebied. In Les Quatres Valléés opende in de winter van 2016 – 2017 twee nieuwe skiliften. Bij Verbier verving de snelle 6-persoonsstoeltjeslift La Chaux zijn langzamere voorganger, terwijl de verouderde gondellift bij de wereldbekerafdaling ‘Piste de l’Ours’ in het gebied bij Veysonnaz plaatsmaakte voor een moderne 10-persoonsgondel. Tegelijkertijd investeerde Nendaz in sneeuwvoorzieningen, die ervoor zorgen dat de pisteverbinding tussen Nendaz en Siviez, aan de voet van de Mont-Fort, gegarandeerd is van sneeuw.

In de winter van 2017-2018 is de kabelbaan van Les Attelas naar de Mont Gélé bij Verbier vervangen door een nieuwe gondellift. Per gondel is plek voor 45 wintersporters. Lees meer over de skigebieden in Wallis.

Nieuwe skilift in Davos-Klosters

Maar er zijn meer bijzondere nieuwe skiliften in Zwitserland. In het winterseizoen 2017-2018 ging in het skigebied Parsenn bij Davos een nieuwe zespersoons stoeltjeslift open. Die vervangt de oude tweepersoons Furka-stoeltjeslift. De nieuwe lift is 1587 meter lang, gaat 380 meter omhoog en brengt je in vijf minuten van de Gruobenalp naar de Parsennfurgga. De lift is uitgerust met stoelverwarming en een kap.

Het familieskigebied Madrissa bij Davos-Klosters nam in de winter van 2016 – 2017 een nieuwe stoeltjeslift in gebruik: de Schaffürggli. De Madrisa – Schaffürggli is bijzonder geschikt voor jonge kinderen en gehandicapten die met een mono-zitski afdalen. Als zij door het liftpoortje gaan, wordt de hoogte van het instapplatform automatisch aangepast. Ook komt er op de plek van het bergrestaurant Saaser Alp een nieuw zelfbedieningsrestaurant Madrissa-Alp.

En in Samnaun/Ischgl, het skigebied op de grens van Oostenrijk en Zwitserland, ging de stoeltjeslift naar de Palinkopf er uit om plaats te maken voor een nieuwe zeszitter met stoelverwarming.

Nieuwe liften in kleinere skigebieden

In Grächen maakte de oude stoeltjeslift Plattja plaats voor een nieuwe vierpersoons stoeltjeslift. Omdat het nieuwe dalstation lager ligt dan het vorige, is de piste langer geworden. In het autovrije gehucht Lauchernalp in het Lötschental worden een sleeplift en een stoeltjeslift vervangen door een snelle zespersoons stoeltjeslift.

In Leysin, in de Alpes Vaudoises, maakten twee oude stoeltjesliften plaats voor een nieuwe vierpersoonslift. Daardoor zijn de sectoren Les Fers en Berneuse met elkaar verbonden en ontstaat tegelijkertijd een langere piste. Wie naar Berneuse wil, hoeft daardoor niet meer te prikken.

in Sörenberg vervangt een snelle 4-persoonsstoeltjeslift de oude stoeltjeslift en sleeplift van Eisee naar de Rothorn. Het is de eerste fase van het grotere ‘project Rothorn’, waarbij de twee skigebieden van Sörenberg aan elkaar gekoppeld worden.

Nieuwe skiliften in Zwitserland van Porsche

In navolging van de skigebieden van Laax en Lenzerheide, waar een schitterend vakantiepark van Landal ligt,  zijn ook in Corvatsch (in Engadin St. Mortiz) en in Sedrun nieuwe Porsche-liften geïntroduceerd. Dat zijn snelle, verwarmde stoeltjesliften. Zo verbindt de nieuwe 6-persoonsstoeltjeslift Curtinella, in het skigebied Corvatsch, de deelgebieden Silvaplana-Corvatsch en Sils-Furtschellas. De Porsche-lift vervangt een sleeplift, maar het nieuwe dalstation ligt een stuk lager dan dat van zijn voorganger: bij Alp Surlej. Met een lengte van 2200 meter behoort de lift tot de langste van Graubünden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Geoptimaliseerd door Optimole