Winterbanden in Duitsland, Italië en Zwitserland

Op wintersport in Duitsland, Italië of Zwitserland? Koop of huur dan winterbanden, want anders kan het een dure wintersport worden. Lees ook de nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland die vanaf 1 januari 2018 gelden.

De beste winterband in de maat 215/65 R 16H: Dunlop Winter Sport 5 © Dunlop

De beste winterband in de maat 215/65 R 16H: Dunlop Winter Sport 5 © Dunlop

In Duitsland geldt geen speciale periode waarin je op winterbanden moet rijden. Wel geldt sinds 2010 de verplichting dat je op banden moet rijden die bij de weersomstandigheden passen, aldus de Consumentenbond. Dat betekent dat je in de winter, zeker in de skigebieden, op winterbanden moet rijden. Ook als het laat in het seizoen nog sneeuwt, moet je dus ook op winterbanden rijden. De boete voor het rijden op verkeerde banden is veertig euro, maar dat bedrag kan al snel oplopen tot tachtig euro plus een strafpunt als je hinder of gevaarlijke situaties voor de rest van het verkeer veroorzaakt, meldt de ANWB.

De bond onderzocht ook wat in 2017 de beste winterbanden waren. Daarbij kwamen voor de maat 195/65 R 15 T de Continental WinterContact TS860, de Esa-Tecar Super Grip 9 en de Kleber Krisalp HP3 als beste uit de test. Bij de bandenmaat 215/65 R 16H, de meest verkochte bandenmaat voor SUV’s, kwam slechts één band als beste winterband uit de bus: de Dunlop Winter Sport 5.

Nieuwe regels voor winterbanden in Duitsland sinds 2018

Sinds 1 januari 2018 zijn in Duitsland de regels voor winterbanden aangescherpt, melden Bovag en ANWB. Banden met de aanduiding M+S (‘Matsch und Schnee’, modder en sneeuw) voldoen niet meer aan de kwalificatie voor winterbanden. Er zijn zelfs zomerbanden die het M+S-symbool hebben. In plaats daarvan moeten alle nieuwe winterbanden het sneeuwvlokjessymbool (‘Alpine’) hebben: het 3-peak-mountain-snowflake- of 3-PMSF symbool.

Tot 30 september 2024 geldt een overgangsregeling, aldus de ANWB. Alle banden die vóór 1 januari 2018 zijn geproduceerd, zijn tot dan toe vrijgesteld van de nieuwe Duitse regels. De productiedatum van je band is te zien aan de zogeheten DOT-code die aan de zijkant van de band staat. Die viercijferige code vermeldt de week en het jaartal waarin de band geproduceerd is.

Boetes voor niet rijden met de juiste winterbanden

Op overtreding staat een bekeuring van 60 euro plus een strafpunt. Boetes in Duitsland worden uitgedeeld aan de bestuurder. Dat is niet per se altijd de eigenaar van de auto. Nieuw is dat ook de kentekenhouder, die het gebruik van het voertuig zonder de vereiste winterbanden toelaat, een boete krijgt van € 80,- en 1 strafpunt.

Voorts denkt de Duitse regering er over om een minimale profieldiepte van 4 millimeter in te voeren. Die profieldiepte is al verplicht in Oostenrijk en Tsjechië.

Winterbanden en sneeuwkettingen in Duitsland

Verder geldt in Duitsland de regel dat je niet harder mag rijden dan de snelheid waarvoor de band geschikt is. Check dus even welke maximale snelheid er op de band staat aangegeven. Voorts is het altijd verstandig om sneeuwkettingen mee te nemen, zelfs als je op winterbanden rijdt. Als de verkeersomstandigheden het nodig maken dat de kettingen om moeten, ben je volgens de Duitse regels verplicht om ze bij je te hebben. En als er langs de kant van de weg een bord staat, dan ben je verplicht om de sneeuwkettingen om te leggen. Dat geldt ook als je in een vierwielaangedreven auto rijdt, tenzij anders aangegeven. Met sneeuwkettingen om mag je maximaal 50 kilometer per uur rijden.

Winterbanden in Italië

In Italië zijn in bepaalde gebieden winterbanden verplicht tussen 15 november en 15 april. Dat wordt aangegeven op borden met daarop “obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo“. Deze borden kom je bijvoorbeeld tegen in Zuid-Tirol, het Aostadal, Bozen en op de Brennersnelweg (A22). Spreek je geen Italiaans? Geen punt, want zeker in Zuid-Tirol staat het ook in het Duits op de borden.

Winterbanden in België en Luxemburg

In België gelden voor winterbanden dezelfde regels als in Nederland. Winterbanden zijn dus in België niet verplicht. Maar als je door de Ardennen rijdt, kan het wel verstandig zijn om winterbanden onder te hebben, zeker als er sneeuw ligt. De besneeuwde wegen in de Ardennen hebben al menig automobilist in de problemen gebracht. In Luxemburg zijn winterbanden wel verplicht.

Winterbanden in Zwitserland

In Zwitserland zijn winterbanden niet algemeen verplicht, maar het is wel aan te raden om ze te gebruiken. Als je namelijk gevaar of hinder voor het overige verkeer veroorzaakt doordat je op zomerbanden rijdt, kun je een boete krijgen van 73 euro. Bij ongelukken kun je medeaansprakelijk gesteld worden als je op zomerbanden rijdt. Nederlandse auto’s mogen niet op spikes rijden. Dat mag alleen als dat in het land van herkomst is toegestaan en dat is in Nederland niet het geval.

Sneeuwkettingen zijn in Zwitserland verplicht als er een bord staat dat je kettingen om moet doen. De maximumsnelheid die je met sneeuwkettingen om mag rijden, is 50 kilometer. In een aantal grote tunnels mag je niet met kettingen om rijden.

Lees ook: winterbanden in Frankrijk

Winterbanden in Duitsland, Italië en Zwitserland
5 (100%) 3 votes

Deel dit met je vrienden!

Tags: