Ga naar de inhoud

Veilig op wintersportvakantie met de auto

Het wintersportseizoen is in volle gang. Duizenden Nederlanders reizen af naar de winterse oorden om te genieten van de sneeuwpret. Om bij de wintersportbestemming te komen kiezen Nederlanders nog massaal voor de eigen auto. Zorg dat je goed voorbereid de auto instapt. Rijden over besneeuwde bergen is nu eenmaal anders dan op asfalt in het platte Nederland. Het is belangrijk om je rijgedrag aan te passen aan de weersomstandigheden. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je hier.

opwintersportvakantie

Autorijden op besneeuwde en gladde wegen vereist veel van je rijvaardigheid. De banden van je auto hebben minder grip en een verkeerde stuurbeweging kan ervoor zorgen dat je wegglijdt. De moeilijkheden beginnen vaak al bij het wegrijden in de sneeuw. Lukt het niet om weg te rijden vanuit stilstand? Door in de tweede versnelling op te trekken krijgen de banden vaak meer grip. Wanneer dit niet helpt kan het verstandig zijn om de ABS en tractiecontrole uit te schakelen. Deze systemen zijn ontwikkeld om te remmen bij gripverlies, maar werken in dit geval juist tegen. Vergeet niet om de tractiecontrole en ABS weer in te schakelen. Tijdens het rijden in sneeuw en bergen kunnen ze goed van pas komen.

Anders schakelen in de bergen

Voor rijden in de bergen dien je anders te schakelen dan in Nederland. Om een berg op te komen zul je de trekkracht van de motor optimaal moeten benutten. Dit betekent dat de motor juist veel toeren moet maken voordat je doorschakelt. Zuinig rijden in de bergen is haast onmogelijk.

Bergaf remmen op de motor

Ook bergaf vraag het nodige van je rijvaardigheden, zeker bij sneeuw en ijzel. Het is aan te raden om bergaf zoveel mogelijk af te remmen op de motor. Zorg dat je op tijd terugschakelt en niet in een te hoge versnelling rijdt. Je merkt dat je op de motor afremt wanneer je je voet van het gas afhaalt en de auto vanzelf afremt. Remt de auto met gas los niet af op de motor? Schakel dan nog verder terug. Wees bij een afdaling altijd voorzichtig en probeer zo geleidelijk mogelijk te remmen. Door te zorgen dat de wielen blijven rollen, heb je de minste kans dat de ABS ingrijpt. Moet je toch een noodstop maken? Dan wil je juist wel dat de ABS ingrijpt. Zorg dat je de rem ingedrukt houdt en ook de koppeling diep intrapt.

Wanneer je in een zijwaartse slip terecht komt, is dit heel belangrijk om te onthouden: trap vooral niet je rem en koppeling in! Je kunt in deze situatie het beste wat gas bijgeven en omhoog sturen om uit de slip te komen. Krijgen je banden geen grip en heb je problemen om bergop te rijden? Door je stuur non stop een kwartslag naar rechts en links te draaien, krijgen je banden meer tractie. Met een beetje geluk net genoeg om naar boven te komen.

Auto uitgraven

Wanneer je vast komt te zitten in een sneeuwhoop kun je het beste de sneeuw onder en naast de auto uitgraven. Ook kan het zinvol zijn om sleuven voor je wielen te graven. Is er geen hulp in de buurt die kan helpen om je eruit te trekken? Dan kun je het beste de sneeuw onder de wielen zo compact mogelijk maken. Als laatste redmiddel kun je ook de vloermatten van je auto onder de banden leggen. Bij een voorwielaandrijving leg je de matjes onder de voorste banden, bij een achterwielaandrijving onder de achterste.

Ga nog beter voorbereid op wintersport en lees ook: Op wintersport met je eigen auto en lees alles over sneeuwkettingen bestellen.

Tags:
Geoptimaliseerd door Optimole