Shadow

Fatbiken op de Col de la Madeleine: in de sneeuw fietsen op een Tour-col

Fatbiken op een berg uit de Tour de France? Dat kan in Saint François Longchamp. ’s Zomers stoempen hier regelmatig profwielrenners tijdens een Tour-etappe de Col de la Madeleine op. Maar in de winter kun je met een fatbike de berg op fietsen, voordat de skiliften open gaan. En dat is echt een bijzondere ervaring.

Skigebied Saint François Longchamp in de Franse Maurienne-vallei maakt samen met Valmorel deel uit van Le Grand Domaine. Dat skigebied telt niet alleen 165 kilometer aan skipisten, maar je kunt er ook hele leuke andere winteractiviteiten doen dan alleen skiën en snowboarden. Zo gingen we er met een Yooner de berg af. Dat is een soort zitski waarmee je je met een rotgang de piste af kunt. Echt supergaaf!

Fatbiken in de sneeuw

Fatbiken op de Col de la Madeleine. Links Mathieu Taboury © T. Looijen / Gezinopreis
Fatbiken op de Col de la Madeleine. Links Mathieu Taboury © T. Looijen / Gezinopreis

Maar je kunt in Saint François Longchamp ook fatbiken. Een fatbike is een mountainbike met oversized noppenbanden, zodat je prima grip hebt op de sneeuw. We gaan fatbiken met Mathieu Taboury op de Col de la Madeleine. Deze 2000 meter hoge bult wordt regelmatig opgenomen in de Tour de France. Gezien de grote frequentie waarmee de Col de la Madeleine in de Tour is opgenomen, is het met recht een klassieker onder de Tour-cols geworden.

Met een e-fatbike fietsen over de piste

Anders dan de Tour-renners hoeven wij niet vanuit het dal in La Chambre aan de klim te beginnen, maar doen we alleen de laatste vijf kilometer vanuit Saint François Longchamp op 1450 meter hoogte. Weliswaar heb je de steilste stukken dan al gehad, maar door de hoogte is het slot nog behoorlijk afzien. Gelukkig hebben we een elektrische fatbike, maar het meeste werk moeten we toch echt zelf doen. En we moeten er vroeg voor uit de veren, want we gaan op pad voordat de pistes open gaan. Het ochtendgloren en de bijtende kou, gevoelstemperatuur -15, geven onze ochtendetappe een bijzondere dimensie. Op enkele vroege hondenuitlaters en de bakker na ligt het hele dorp nog op één oor.

Voordat we echt aan de klim gaan beginnen, haalt Mathieu koffie en verse croissants bij de bakker tegenover de sportzaak waar we de fatbikes ophalen. Die versnaperingen zijn voor bij de finish, want het befaamde café-restaurant La Branquis’e bij de eindstreep is nog gesloten.

Fatbike routes in verschillende moeilijkheidsgradaties

We fietsen, of beter gezegd fatbiken, vanuit het Plan Mollaret, het hoogste deel van Saint François Longchamp via de Route du Tour naar boven. Toepasselijker kan het niet. Op de pistenkaart staat deze weg aangegeven als een groene skiweg, de makkelijkste piste die er zijn. Onderweg legt Mathieu uit dat er fatbike-routes in verschillende moeilijkheidsgraden zijn, en dit is de makkelijkste. Mathieu geeft nog wat uitleg over het remmen en dan kunnen we gaan.

Dankzij de brede noppenbanden heb je met een fatbike goede grip op de sneeuw. ©  Mathieu Taboury / Skigebiedengids.nl
Dankzij de brede noppenbanden heb je met een fatbike goede grip op de sneeuw. © Mathieu Taboury / Skigebiedengids.nl

De groene skiweg mag dan de makkelijkste route zijn, het is wel afzien, heel erg afzien zelfs en dat komt niet alleen doordat de ondersteuning van de e-fatbike af en toe hapert. Je voelt de ijle, steenkoude berglucht diep in je longen doordringen. Na een reset van de elektrische motor gaat het beter en langzaam komen we in het ritme. Sterker nog, het begint ronduit leuk te worden!

Behalve ons groepje is er geen sterveling in het hooggebergte te bekennen. Zelfs de pistepatrouille, die ’s ochtends voor opening van de skiliften de pistes controleert, is nog in geen velden of wegen te bekennen. De ochtendschemering zorgt voor een mystiek licht. Het publiek, dat in de zomer rijen dik langs de kant staat om de Tour-renners naar boven te schreeuwen, is nu compleet afwezig. We moeten puur op karakter, spierkracht en een beetje hulp van de elektrische motor naar boven.

Er wordt beweerd dat de top van de Col de la Madeleine in werkelijkheid 6 meter lager ligt dan op het monument staat aangegeven. © Skigebiedengids.nl
Er wordt beweerd dat de top van de Col de la Madeleine in werkelijkheid 6 meter lager ligt dan op het monument staat aangegeven. © Skigebiedengids.nl

Als we eindelijk op de top van de Col de la Madeleine komen, die volgens insiders eigenlijk een meter of zes lager ligt dan de inscriptie op het monument vermeldt, begint de zon net boven de bergen te komen. De grauwsluier die net nog over het skigebied hing, is in een keer verdwenen. In de vroege ochtend maakt het imposante berglandschap waar verder niemand is, een onuitwisbare indruk. Dit moet je gewoon een keer ervaren hebben. Nagenietend van de klim en het prachtige uitzicht smaken de croissants en de koffie extra lekker.

Sneeuwscooters met hondenslee

Op de top voor ons geen juichende wielerfans voor het befaamde restaurant La Branquis'e, geen bloemen of rondemissen, maar zelf meegebrachte koffie en croissants. © Skigebiedengids.nl
Op de top voor ons geen juichende wielerfans voor het befaamde restaurant La Branquis’e, geen bloemen of rondemissen, maar zelf meegebrachte koffie en croissants. © Skigebiedengids.nl

Pas als we vertrekken en aan de afdaling beginnen, komt de eerste sneeuwscooter van de pistenpatrouille langs. Mathieu heeft ons net uitgelegd hoe we met de snowbike veilig kunnen slippen als er een tweede sneeuwscooter langskomt. Die heeft een aanhanger bij zich met daarin een stel sledehonden en daarachter een hondeslee met twee blauwbekkende passagiers. Die gaat richting Valmorel, waarna de honden de slee zullen terugslepen naar Saint François Longchamp, legt Mathieu uit. Dat willen we ook nog wel eens doen, maar eerst gaan we op de fatbikes helemaal terug naar het dorp waar een stevig ontbijt wacht.

Mis nooit meer een bericht. Meld je hieronder aan voor de gratis nieuwsbrief. Volg ons op Facebook en Instagram.

Deel dit met je vrienden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.