Ga naar de inhoud

Dit zijn de 10 langste skipisten in Europa

Zwitserland is goed vertegenwoordigd in het overzicht van langste skipisten in Europa. Maar de langste skipiste van Europa ligt in Frankrijk. Het is de afdaling van de Dome de La Lauze in Les 2 Alpes.

Het gletsjer-skigebied van Cervinia en Zermatt. Hier binnen twee van de langste skipisten in Europa © SkigebiedenGids.nl
Het gletsjer-skigebied van Cervinia en Zermatt. Hier binnen twee van de langste skipisten in Europa. © SkigebiedenGids.nl

Er is waarschijnlijk niets lekkers dan aan het eind van een lange skidag nog even de langste skipiste van een skigebied te doen. Gewoon lekker wedelen, of rechtdoor knallen als dat je ding is, zonder na te hoeven denken welke lift je ook al weer moet hebben. Aan het eind van zo’n lange afdaling kijk je met een voldaan gevoel terug naar boven, negeer je die brandende beenspieren, klik je je bindingen los en ga je lekker de kroeg of de wellness in. Maar wat zijn de langste skipistes van Europa?

Langste skipisten in Europa in Frankrijk

De langste skipiste van Europa ligt in Les Deux Alpes in Frankrijk. De piste begint op Dome de la Lauze op 3568 meter en eindigt na een afdaling van 17 kilometer in het dorp Mont de Lans. Je hebt dan een hoogteverschil van 2.288 meter overbrugd.

De een na langste skipisten in Europa

Er zijn maar liefst vier kandidaten voor de titel één na langste skipiste van Europa. Ze zijn namelijk alle vier 16 kilometer lang. We zetten ze in willekeurige volgorde op een rij.

De één na langste piste in Frankrijk is La Sarenne in Alpe d’Huez. Deze zwarte piste loopt van de top van de Pic Blanc helemaal naar het dal. Hou rekening met steile stukken en buckels.

In Zwitserland geldt de afdaling van de Klein Matterhorn terug naar Zermatt als de langste afdaling van Zwitserland. Je skiet via de Theodul-gletsjer, de Trockenen Steg, de Furgg en de Furi naar Zermatt. Deze langste skipiste van Zwitserland is 16 kilometer lang.

De langste skipiste van Italië

Maar op de Klein Matterhorn begint nog een andere afdaling die zich met 16 kilometer de langste skipiste van Italië mag noemen. Vanaf de Klein Matterhorn ski je via de Zwitsers-Italiaanse grens over brede skiwegen en schitterende pistes naar het Italiaanse Valtournenche bij Breuil-Cervinia, dat in het Aosta-dal ligt. Anders dan de Sarenne in Alpe d’Huez bestaat deze afdaling uit rode en blauwe gedeeltes, dus deze lange piste is voor veel meer wintersporters goed te doen, zoals we zelf hebben vastgesteld.

De langste skipiste van Bulgarije

Nummer 4 van de een na langste skipisten in Europa ligt in een bestemming waar de meeste Nederlanders, inclusief wijzelf, nog nooit op de latten hebben gestaan: Bulgarije. De Bankso-afdaling in het gelijknamige skigebied zou eveneens 16 kilometer lang zijn. Maar omdat de website van het skigebied in het Cyrillisch schrift is gemaakt, kunnen we dat niet voor je verifiëren.

Op de zesde plaats van langste pistes van Europa staat weer een Zwitserse piste: De afdaling van de Schilthorn via Mürren naar Lauterbrunnen. De Schilthorn is bekend uit de James Bond-film ‘On her Majesty’s Secret Service’. Vanuit het draaiende panoramarestaurant Piz Gloria heb je een fantastisch uitzicht op de Jungfrau, de Eiger en de Mönch. De afdaling van de Schilthorn naar Winteregg is 15,8 kilometer lang.

De langste skipiste van Oostenrijk

De langste piste van Oostenrijk staat op de zevende plaats in dit overzicht van langste skipistes in Europa. Het is de Schwarze Schneid van 15 kilometer lang in Sölden. De start ligt op de Rettenbach-gletsjer. Via rode en blauwe pistes ski je naar het dalstation van de Gaislachkogelbahn in het centrum van Sölden. Als je daar aankomt, heb je 1970 hoogtemeters afgelegd. Zelfs kinderen kunnen de langste skipiste van Oostenrijk af.

Op de achtste plaats staat wederom een Zwitsers skigebied, al is het er een waar maar weinig Nederlanders van gehoord hebben: Obersaxen-Mundaun-Val Lumnezia. De 15 kilometer lange afdaling Mundaun-Valata ligt in een skigebied dat niet al te moeilijk is en vooral bij beginners populair is. De piste zelf is op veel stukken dusdanig vlak dat-ie niet aan te raden is voor snowboarders.

Nummer negen op de lijst van langste skipistes in Europa ligt ook al in zo’n onbekend skigebied. Het gaat om de afdaling van Glungezer naar Tulfes in het Inntal. Skigebied Glungezer ligt op een kwartiertje rijden van Innsbruck. De afdaling begint op 2304 meter op de Schartenkogel en eindigt 1354 meter lager in het op 922 meter hoogte gelegen Tulfes. Na die afdaling heb je ook wel zo’n beetje alle skipistes in skigebied Glungezer gehad, want het hele skigebied telt maar 23 kilometer skipisten. Maar je hebt nu wel een van de langste skipistes in Tirol gedaan.

Nummer 10: Saas Fee

De tiende plek van het overzicht van langste skipistes van Europa wordt wederom door meer skigebieden gedeeld. Het gaat om het Zwitserse Saas Fee. Hier loopt vanaf de 3600 meter hoge Mittelalalin-gletjser een 14 kilometer lange afdaling naar het centrum van Saas Fee. Vanuit het dorp ga je met een grote gondel omhoog. Het laatste stukje leg je af met een metro door de bergtop. Boven kom je uit bij een pistenrestaurant waar de piste begint.

Het is al lang geleden dat we deze afdaling, die nagenoeg helemaal rood is, hebben gedaan. Maar we zullen nooit de rondvliegende ijsblokjes en priemende sneeuwkristallen vergeten, waarmee de gierende wind ons boven verwelkomde. Elk stukje blote huid werd gegeseld door de wind.

en Les Cascades in Flaine

Skigebied Grand Massif, met plaatsen als Flaine, Morillon en Samoëns, leent zich uitstekend voor een korte skivakantie in Frankrijk © SkigebiedenGids.nl

Heel wat vriendelijker ging het er aan toe in het Franse Flaine in skigebied Le Grand Massif waar de Cascade-afdaling 14 kilometer lang is. Het is voor zover wij konden nagaan de langste blauwe afdaling van Europa. De piste begint op 2480 meter hoogte bij het bergstation van de Grandes Plattières lift waar je recht tegenover de Mont Blanc en de Dome du Gouter staat. Ga naar links een stukje via de blauwe Serpentine-piste en neem dan de afslag rechts naar Piste des Cascades. De piste eindigt 14 kilometer verderop in hrt op 760 meter hoogte gelegen Sixt. Les Cascades gaat het laatste deel helemaal door prachtige bossen. Een skibus brengt je van Sixt terug naar Samoëns waar je de liften naar Flaine kunt nemen.

Mis nooit meer een bericht. Meld je hieronder aan voor de gratis nieuwsbrief. Volg ons op Facebook en Instagram.